PRIDE “Capacity Building and Evaluation Seminar”

On his way human has created the standards that dictate how to live, how to act and even how to think. Human race always strives for perfection and excellence. Only by following those rules one can be considered as normal. We live in the world where being different is not appreciated and welcomed. Usually, being different means being in a cell full of limits, doubts and fears. Unfortunately, human continue to stand up for that “ideal”, be afraid of acceptance of new and unknown. Realization of this issue led to the implementation of the idea called PRIDE “Promoting Diversity and Inclusive Youth Work Practices”. That’s where the paths of Armenian Progressive Youth NGO (Armenia) and More Mosaic NGO (Sweden) crossed.

May 2018, 3rd stage of PRIDE. In the framework of the project, it was the second time that APY hosted youth workers, trainers and educators from all over the world. The objective of the TC was to develop diversity orientation in their work with young people and build their competence in diversity management.

Little reminder: During the second stage of PRIDE, the participants organized local events and activities to share the knowledge that they had gained during the first stage of PRIDE. Therefore, the 3rd stage has been the perfect time to publicly present the results and achievements of their local events and activities. “Presenting learning achievements and local activities” was the public event during which the participants had the opportunity to present the activities that they had implemented back in their counties. The participants’ speeches and little presentations were contrasting and really inspiring.

Irina Novac, a 18 years old student from Romania, told us about her experience, “I went to the 5th graders of my school, and played a game about privileges. I gave each one a situation. Some kids had to play a role of someone extremely privileged and others conversely of unprivileged. I asked them 10 simple questions, that made the existence of privilege really obvious (yes-a step forward, no-a step backward, neutral-do not move). After the exercise, we had a discussion, in which all the kids shared their feelings. Then, they had 5 minutes of self-reflection and analysis of what they had learned from the activity. At the end, we tried to find solutions in order to involve everyone and treat everybody equally”.

PRIDE was not all about learning but also about having fun and getting to know Armenia and its history. Visits to Armenian Genocide Memorial, Blue Mosque, Mother See of Holy Etchmiadzin and Khor Virap Monastery helped the participants to learn more about the religious diversity and to explore historical monuments of Armenia.

Later Korcan Yakşi told us about his cultural experience, “Armenia was a closed box from my perspective as a Turkish. There are significant social, cultural and physical isolations between two countries and it was a very precious journey for me. I had a chance to be in our neighboring country, to be able to explore Armenia by myself and have my own opinion and not to stick to things that I was constantly taught. I feel so lucky to be able to say that I was in Armenia, have my own experience leaving out the prejudices and “one-sided texts”. Moreover, I am happy I made new friends”.

Հայ կամավորների փորձառությունները Բուլղարիայում

Մայիսի 15-ից Հունիսի 15-ը Բուլղարիայում տեղի ունեցավ “Alternativi International” կազմակերպության կողմից իրականացվող է «Ոչ ատելության խոսքին» (No hate speech) մեկ ամսյա կամավորական ծրագիրը։ Ծրագիրը համախմբեց 17-30 տարեկան երիտասարդների՝ 6 տարբեր երկրներից ժամանած։ 5 հայ երիտասարդներ նույնպես հնարավորություն ունեցան մասնակցելու ծրագրին։

Ծրագրի նպատակններն էին՝

  • տարբեր երկրների երիտասարդների շրջանում հանդուրժողականության մթնոլորտի ձևավորումը;
  • ոչ ֆորմալ կրթական ծրագրերի միջոցով ատելության խոսքի տարածման հնարավորությունների նվազեցումը;
  • ատելության խոսքի դեմ արդյունավետ պայքարի ու հակազդման կարողություններով զինումը։

Ծրագրի մասնակիցները բավականին արդյունավետ են համարում թե՛ ծրագրի բովանդակությունը, թե՛ ֆորմատը։ Մասնակիցներից Ռազմիկ Մարտիրոսյանը այն հարցին, թե ինչպիսին էին ծրագրի վերաբերյալ նրա պատկերացումները, պատասխանեց հետևյալ կերպ․

– Նախորդ տարի ընկերներիցս մեկը մասնակցել էր “Alternativi International”-ի նույնանման նախագծերից մեկին, և երբ վերադարձավ, բավականին տպավորված էր, նշում էր, որ անմոռաց օրեր է ունեցել, ձեռք է բերել նոր ընկերներ, կատարելագործել է անգլերենը, ճամփորդել է․․․ Այսքանից հետո ինձ այլ բան չէր մնում, քան առաջին իսկ հնարավորության դեպքում մասնակցել ծրագրին։ Նախապես պլանավորել էի, թե մեկ ամսվա ընթացքում Բուլղարիայի որ քաղաքներն եմ այցելելու, ինչպես եմ կազմակերպելու աշխատանքս։ Եվ գրեթե ամեն ինչ պլանավորածիս համաձայն անցավ։

Ռազմիկը նաև մի քանի մանրամասներ նշեց իր մշակութային փորձառության վերաբերյալ․

-Բուլղարիայում կյանքումս առաջին անգամ որոշեցի օգտվել ավտոստոպից, և հենց առաջին փորձս բավականին հաջող էր։ Մի քանի հայերով էինք, նաև մեր դրացի վրացիներն էին մեզ հետ։ Բլագոևգրադից Բանսկո մեկնեցինք, հրաշալի ժամանակ անցկացրինք, նույն եղանակով էլ վերադարձանք։ Ինչպես ասում են՝ բոլոր գոհ էին և երջանիկ, դե, ես էլ բավականին հպարտ էի, որ չձախողվեցի։ Այդ եղանակով բազմաթիվ քաղաքաներ ու գյուղաքաղաքներ եմ այցելել, և էլ ավելի մոտիկից ծանոթացել Բուլղարիայի մշակույթին, շփվել տարբեր մարդկանց հետ, որոնք ամբողջ ճանապարհին խորհուրդ էին տալիս այս կամ այն վայրն այցելել, փորձել այս կամ այն ուտեստը։

Մինչդեռ, Մադլեն Չախալյանը պատմեց ծրագրում իր ներգրավածության մասին․

-Ծրագրի ընթացքում բազմաթիվ առաջադրանքներ և խաղեր էին կազմակերպվում, ինչը բավականին օգնեց լինել ավելի ազատ թիմային աշխատանքում, կարծում եմ բավականին ակտիվ ներգրավված եմ եղել բոլոր թիմային աշխատանքներում:

Մասնակիցներից մեկ ուրիշը՝ Սրբուհի Պետրոսյանը, պատմեց օտարերկյա մասնակիցների հետ իր փորձառության մասին՝ նշելով իրենց ընդհանուր հետաքրքրությունները․

-Բոլորս էլ ունեինք ընդհանուր հետաքրքրություններ կապված լեզուների ուսումնասիրության հետ, նախասիրությունների, ազգային առանձնահատկությունների, ինչու ոչ նաև սիրելի ուտեստների, նախընտրած երաժշտության և այլնի հետ։

Ծրագրի ընթացում մասնակիցները ձեռք բերեցին նոր գիտելիքներ, ինչպես նաև զարգացրին մի շարք հմտություններ։ Ծրագիրը նրանց օգնեց զարգացնել իրենց համակարգչային հմտությունները, ինչպես նաև գաղափարներն արագ արտահայտելու կարողությունները։ Ծրագրի շնորհիվ մանսակիցները հետաքրքրություն ձեռք բերեցին դեպի գրաֆիտի արվեստը և խորացրին ատելության խոսքի մասին իրենց գիտելիքները։ Թերևս նրանց ամենից նշանակալից փորձառությունը մեկ ամիս շարունակ միայնակ ապրելն էր։

Մասնակիցներից Անի Թորոսյանը պատմեց ծրագրի ընթացքում իրեն բազմաթիվ անգամներ ուղղված հարցի մասին․

-«Ո՞նց, իրանց լավ ե՞ն պահում, հո բան-ման չե՞ն ասում, լա՞վն են»։ Մոտավորապես էսպիսի հարցեր էին տալիս ընկերներս և բարեկամներն՝ իմանալով, որ Թուրքիայից էլ ներկայացուցիչներ կան։ Բոլոր հետաքրքրասերներին ասեմ․ լավը չէին, շաաաատ լավն էին։

Հետաքրքրե՞ց այս ծրագրով։ Ցանկանո՞ւմ ես մասնակցել։ Ուշ չէ, քանի որ Alternativi International-ը և Հայ առաջադեմ երիտասարդություն ՀԿ-ն նոր հնարավորություն են ընձեռում այն երիտասարդներին, որվքեր դեռևս չեն հասցրել մասնակցել ծրագրին։ Մանրամասն տեղեկությունների համար գրի՛ր մեր ֆեյսբուքյան էջին։ Սպասում ենք հենց քո հայտադիմումին։

PRIDE “Promoting Diversity and Inclusive Youth Work Practices”

Strength lies in differences, not in similarities.

 –    Stephen Covey

The training course PRIDE “Promoting Diversity and Inclusive Youth Work Practices” provided a solid background for many youth workers, trainers and facilitators to gain a good deal of knowledge regarding the topic and further work in the fields of inclusion, diversity and anti-discrimination in order to spread awareness, empower, activate the potential of diversity in trainings and work with young people both at National and at the European levels.

The training course was organized by Armenian Progressive Youth NGO (Armenia) and More Mosaic NGO (Sweden) and funded by the European Union – EU. PRIDE was a multi-layer project that consisted of 3 parts. The main objective of the project is to empower workers, trainers and educators to develop diversity orientation in their work with young people and build their competence in diversity management. The training course has gathered 30 youth workers and educators from 14 different organizations based in EU and non-EU countries.

The issue of diversity and inclusion has been a hot topic of conversation nowadays. The huge role and significance of the latter is not to be denied.  Accepting and promoting diversity is not only the ultimate goal, but also a tool to a more inclusive, more just, and more effective society as diverse groups are a sign of a healthy and inclusive culture. Hence, a high purpose should be to create a world where everyone will get equal opportunities to succeed. The stereotypes and prejudices about members of groups that are different from ourselves should be abandoned and a recognition that all of us deserve to be considered unique individuals should take over.

 

 

Throughout the training course the participants gained valuable skills and knowledge that will stand them a good stead in applying the practical tools, methods and instruments in the cooperation with the youth workers who seek to implement the concept of diversity in their work. The Received experience will also serve as a background to establish discrimination-free and diversity-oriented attitudes within the European programs in the fields of Education, Training and Youth.

My 10-month EVS journey!

I always have a strong belief that everything happens in time and brings growth and essential changes in our lives. One of the biggest and essential events that have ever happened to me was this one-year EVS (2017-2018) in Vilnius, Lithuania.

Back then in 2017, in summer, I finished my 2-year teaching program with Teach for Armenia. My striving for new impressions and skills brought me closer to EVS. Having some information about European Volunteer Service as a participant in a number of Erasmus+ projects, I decided to continue my journey with EVS. While my teaching in Armenia I encountered different issues that our educational system had. One of them was the vulnerable issue of Special Education, people living with special needs and immature attitude of our society towards them. So my first decision was to take part in EVS project. The most crucial question should have been “Why I want to be an EVS volunteer?” My experience and lessons learned in my home country assisted me a lot to find the answer. So I started to look for an EVS project which would be connected with Special Education and School at the same time. It took me a while to dig up the EVS database on the internet when I finally came across the announcement on the FB page of APY about 10-month volunteering opportunity in Vilnius in an inclusive “Blessed Teofilius Matulionis High School” (Palaimintojo Teofiliaus Matulionio gimnazija). So I told myself, “Go for it! This is it!” I applied with love and got accepted. While these 10 months I never had a moment of regret about my choice of project and the hosting organization. In “Palaimintojo Teofiliaus Matulionio gimnazija”, the school that I was working in, I was the Special Education Assistant in English classes for kids with special needs. I was also assisting the staff members to organize outdoor activities, excursions and summer camps. I will try to do my best to fit you in my mood and tell about my 10-month journey.

While choosing the project I didn’t think of the country much. The volunteering project mattered most because I wanted to make any assistance to the everyday life of people with special needs and learn their psychology. But when the country was already clear, I was ready to live 10 months of my life in the new environment of astonishing Vilnius and Lithuania in general that I have heard of only in my geography classes. I had an opportunity to meet up locals from Baltic States before, on an international training course. They were Estonians. They made a good impression on me, so I thought the same or similar traits I would see in Lithuania. But life is full of surprises and I was lucky my surprises were enjoyable most of the time. I didn’t really have a cultural shock from the local lifestyle because as a Post-Soviet country we have some similarities as rebel soul and revolutionary movements, strong sense of patriotism etc. And, also speaking both English and Russian helped me out a lot before learning Lithuanian common words. For example, when English didn’t help in communication with teachers at my school, with shop assistants or locals, I could easily switch to Russian or use my beginner level Lithuanian. Cultural shock came while living with people from different cultures (Spanish and German) and spending time with people with different nationalities. This was a chance to rethink my habits, priorities, way of thinking, breaking stereotypes. And at the end I am thankful for this tough but useful period.

I lived all 10 months in Vilnius. It’s an incredible city full of mixed culture, crazy artists, conservative and open-minded people, international people, festivals, churches, green lakes, forests and parks, cold and long winters, blossoming springs and summers, the Republic of Užupis and many other amazing things. I got all this impressions by interacting with locals both in my hosting and other social organizations, by taking part in different cultural and social events, by travelling on the territory of Lithuania. My tutor used to say, “Lithuanians are lifetime friends, but it takes a lifetime to become friends with them.” Indeed it was worth waiting to find people you can rely on and kindly welcome whenever and wherever in the world. I can say that Lithuania as a country is underestimated and can possibly compete with famous tourist destinations. Lithuania is a country of lakes and forests. It possesses so much beauties known mostly to locals or interested foreigners. It is a place where you feel in harmony with nature and yourself. And I wish it to be known to a wider range of people as the energy and beauty it has is important and interesting enough to share with the world.

Sadly, this is only the theoretical description of the volunteering I performed in Vilnius. What impressions I got from Lithuania and abroad in general, what love I gave and received from kids and adults with special needs, what strong people I met, what great friends I made, how I felt travelling to different countries can’t simply be put in words. In the end, I can say that life is indeed a journey and the bravest have the most exciting parts. So be brave and you will get best of your journey!

I am sure only people who went through the similar situation can understand the joy of volunteering abroad. But I also share my experience to inspire bright young minds to break their stone shells and embrace the world, embrace the unity.

PRIDE “Promoting Diversity and Inclusive Youth Work Practices”

Every year APY gives a unique possibility to a number of professional youth workers who want to develop their capacity in order to provide better services and guidance to youth. Do you want to be one of them? Than this is the right opportunity for you.

Armenian Progressive Youth NGO (Armenia) and More Mosaic NGO (Sweden) together organize a long term training course PRIDE “Promoting Diversity and Inclusive Youth Work Practices”, which is intended for youth workers, youth trainers and facilitators who are ready to work on the topics of diversity, inclusion and anti-discrimination in order to activate the potential of diversity in trainings and work with young people both at National and at the European levels. Currently we are looking for two Armenian participants.

PRIDE is a multi-layer project that consisted of three parts, with different activities:
Activity 1 – Training Course in Armenia (Aghveran) (25th February – March 4th, 2018)
Activity 2 – Local Activities in Participating countries
Activity 3 – Capacity Building and Evaluation Seminar in Armenia (Yerevan) (5th – 13th May, 2018)

Partner Countries: Armenia, Belarus, Czech Republic, Denmark, Georgia, Germany, Italy, Latvia, Macedonia, Poland, Romania, Serbia, Sweden, Turkey.

All participants are required to take part in all 3 stages of the project.

The Long Term Training Course PRIDE “Promoting Diversity and Inclusive Youth Work Practices” has the following main objectives:
– To empower workers, trainers and educators to develop diversity orientation in their work with young people and build their competence in diversity management;
– To support workers in incorporation of diversity into their working environment, thus, making their work more inclusive and effective;
– To promote diversity-oriented attitudes and awareness within the European programs in the fields of Education, Training and Youth;
– To introduce key theoretical aspects, the glossary as well as the practical tools, methods and instruments to the youth workers who seek to implement the concept of diversity in their work;
– To strengthen cooperation between 14 organizations based in the EU and non-EU countries in order to exchange methods and develop new projects on diversity and inclusion within the Erasmus+ programme.

Who Can Apply
PRIDE “Promoting Diversity and Inclusive Youth Work Practices” long term training course is for youth workers, youth trainers and facilitators who live in Armenia and are at least 18 years old.

How to Apply
In order to apply, please, fill out the application form by the following link: goo.gl/YQdPnq.

The deadline for the applications is February 15.

In case of any questions feel free to contact the Project Manager of Armenian Progressive Youth NGO Mane Papyan by the following email address: [email protected].

Արվեստ վերամշակման միջոցով | Art Through Recycling

Հետաքրքրվա՞ծ ես արվեստով, երբևէ ունեցե՞լ ես գաղափար ստեղծելու արվեսի գործ օգտագործելով քեզ շրջապատող ամենօրյա պարագաները, ապա այս նախագիծը քեզ համար է։ <<Հայ առաջադեմ երիտասարդություն>> (ՀԱԵ) ՀԿ-ն կազմակերպում է ցուցահանդես, որի շրջանակներում յուրաքանչյուր անձ հնարավորություն կունենա ներկայացնելու իր գաղափարների արդյունքում ստեղծված արվեստի գործը։ Հարկավոր է, որ ներկայացված գործերը ամբողջովին պատրաստված լինեն վերամշակված իրերով։ Բոլոր աշխատանքները ներկայացվելու են ցուցահանդեսի ժամանակ։

Ցուցահանդեսի վերջում նախօրոք կազմավորված ժյուրիի անդամների կողմից կընտրվի ներկայացված աշխատանքներից լավագույնը, որի հեղինակը հնարավորություն կունենա մասնակցել ՀԱԵ-ի կողմից ամբողջովին ֆինանսավորվող միջազգային ծրագրերից որևէ մեկին։

Մասնակցելու համար հետևի՛ր հետևյալ հղմանը՝ goo.gl/Hw3N16։

Հայտադիմումների ընդունման վերջնաժամկետը փետրվարի 12-ն է։

Are you interested in arts? Have you ever thought of creating an art work from objects used in daily life? Then this is the right project for you. “Armenian Progressive Youth” (APY) NGO is organizing an exhibition, in which everyone interested will get the opportunity to demonstrate artworks created in the result of their own ideas. All the presented works must be made of recycled objects. All the works will be presented during the exhibition.

In the end of the exhibition, a winning artwork will be chosen by judges. The author of the work will get an opportunity to participate in a fully financed international project by APY.

If you are interested, you may apply here: goo.gl/Hw3N16.

The deadline for applying is 12 February.

Տրանսպորտային ծառայությունների գնանշման հարցում

«Հայ Առաջադեմ Երիտասարդություն» ՀԿ-ն «ՄասնակցուՄԵՆՔ» սոցիալական ձեռնարկատիրության և ակտիվ քաղաքացիության ծրագրի շրջանակներում հայտարարում է տրանսպորտային ծառայությունների գնանշման հարցում։

Առաջարկվող ծառայությոևնները պետք է ուսումնասիրվեն՝ ելնելով գնանշման ամբողջականությունից և համապատասխանությունից նկարագրված պահանջներին։ Կընտրվի այն գնանշումը, որը համապատասխանում է բոլոր պահանջներին և առաջարկում է ամենացածր գինը, ինչպես նաև բավարարում է գնահատման նշված այլ չափանիշներ։ Ցանկացած առաջարկ, որը չի բավարարում պահանջները, կմերժվի։

Գնանշման հարցմանը մասնակցել ցանկացող կազմակերպությունները կարող են լրացնել կից ձևաթղթերը և վերջիններիս էլեկտրոնային տարբերակներն ուղարկել [email protected] էլեկտրոնային հասցեով, բնօրինակներն ուղարկել հետևյալ հասցեով` ք. Երևան, Կողբացի 39, «Հայ առաջադեմ երիտասարդություն» ՀԿ, մինչև 2017 թվականի դեկտեմբերի 15-ը:

Մրցույթին մասնակցելու և/կամ ձևաթղթերի լրացման հետ կապված հարցերի դեպքում կարող եք զանգահարել յուրաքանյչուր աշխատանքային օր ժամը 15։00-ից 19։00-ը «Հայ առաջադեմ երիտասարդություն» ՀԿ Ծրագրերի համակարգող Աննա Թովմասյանին` +37410 539204 հեռախոսահամարով:

Ծրագիրը համաֆինանսավորվում է Եվրոպական միության կողմից և իրականացվում է «Հայ առաջադեմ երիտասարդություն» ՀԿ-ի, «Դիլիջանի երիտասարդների համագործակցության կենտրոն» ՀԿ և «Կայուն զարգացման և ակտիվ քաղաքացիության ԷկոԼաբ հիմնադրամ»-ի կոնսորցիումի կողմից «Աջակցություն ՀՀ քաղաքացիական հասարակության կազմակերպությունների կարողությունների հզորացմանը» ԵՄ կողմից ֆինանսավորվող ծրագրի փոքր դրամաշնորհային նախագծի շրջանակներում:

«Մեդիան որպես գենդերային հավասարության հանրայնացման գործիք» դասընթաց

2017թ. հոկտեմբերին մասնակիցների մի խումբ հավաքվեց մի դասընթացի համար։

Ծրագիրը նպատակ ուներ զինել երիտասարդներին գենդերային հավասարությունը մեդիայում տարածելու համար անհրաժեշտ հմտություններով։ Դասընթացը տեղի էր ունենում Վիեննայում։ Ավստրիայի մայրաքաղաքը հյուրընկալել էր Հայաստանից, Ավստրիայից, Վրաստանից, Ուկրաինայից, Լեհաստանից և Նիդեռլանդներից ժամանած երիտասարդության ոլորտի ակտիվիստներին։
Օրակարգով նախատեսվում էին տարբեր գործողություններ. սիմուլյացիոն խաղեր, դերախաղեր, խմբային աշխատանքներ, քննարկումներ, ներկայացումներ… Այս ամենը 6 երկրից ժամանած 24 մասնակիցներին հնարավորություն տվեց վերաբացահայտել գենդերի և սեռի հայեցակարգերը, ԵՄ և հարևան համագործակցող երկրների մեդիայում գենդերային կարծրատիպերը…
Խումբը հեռահար կապի միջոցով հանդիպում ունեցավ նաև Հայաստանից գենդերային հետազոտությունների ոլորտի մասնագետի հետ։
Ընդգծվեց մեդիայում գենդերային հավասարության կարևորությունը։ Դասընթացի ժամանակ հնարավորություններ էին ստեղծվել համագործացկության հաստատման համար։ Որպես արդյունք, մասնակիցները նախագծեցին մի քանի ծրագրեր՝ ուղղված գենդերային հավասարության զարգացմանը։
Մասնակիցներն իրենց ներդրումն ունեցան նախագծում՝ մեդիայի տարբեր տեսակների օգտագործման վերաբերյալ իրենց խորհուրդներով։ Միջմշակութային երեկոյի ընթացքում մասնակիցները կիսվեցին իրենց ազգային ավանդույթներով, խոհանոցով և երգուպարով։
Օրակարգով նախատեսվում էր նաև միջազգային ծրագրի նախագծում… Մասնակցիները միասին զարգացրին մի քանի նախագծային առաջարկներ։ Դրանք ներկայացվելու են Erasmus+ ծրագրի օգնությամբ։

Ծրագրի մասին ավելին իմանալու համար կարող եք դիտել հետևյալ տեսահոլովակը՝


Դասընթացը ֆինանսավորվել էր Erasmus + ծրագրի և Ավստրիական Ազգային գործակալության կողմից (Jugend in Aktion 2014-2020)։

Ծառայությունների և ապրանքների ձեռքբերման գնանշման հարցման հրավեր

«Հայ Առաջադեմ Երիտասարդություն» ՀԿ-ն «ՄասնակցուՄԵՆՔ» սոցիալական ձեռնարկատիրության և ակտիվ քաղաքացիության ծրագրի շրջանակներում հայտարարում է հետևյալ ծառայությունների և ապրանքների գնանշման հարցում՝

1. Տպագրական, հրատարակչական և դիզայներական ծառայություններ – գնանշման հարցում
2. Հյուրանոցային ծառայություններ – գնանշման հարցում
3. Տրանսպորտային ծառայություններ – գնանշման հարցում
4. Գրենական պարագաների ձեռքբերում – գնանշման հարցում

Առաջարկվող Ապրանքները և ծառայությոևնները պետք է ուսումնասիրվեն՝ ելնելով գնանշման ամբողջականությունից և համապատասխանությունից նկարագրված պահանջներին։ Կընտրվի այն գնանշումը, որը համապատասխանում է բոլոր պահանջներին և առաջարկում է ամենացածր գինը, ինչպես նաև բավարարում է գնահատման նշված այլ չափանիշներ։ Ցանկացած առաջարկ, որը չի բավարարում պահանջները, կմերժվի։

Գնանշման հարցմանը մասնակցել ցանկացող կազմակերպությունները կարող են լրացնել կից ձևաթղթերը և վերջիններիս էլեկտրոնային տարբերակներն ուղարկել [email protected] էլեկտրոնային հասցեով, բնօրինակներն ուղարկել հետևյալ հասցեով` ք. Երևան, Կողբացի 39, «Հայ առաջադեմ երիտասարդություն» ՀԿ, մինչև 2017 թվականի դեկտեմբերի 15-ը:

Մրցույթին մասնակցելու և/կամ ձևաթղթերի լրացման հետ կապված հարցերի դեպքում կարող եք զանգահարել յուրաքանյչուր աշխատանքային օր ժամը 15։00-ից 19։00-ը «Հայ առաջադեմ երիտասարդություն» ՀԿ Ծրագրերի համակարգող Աննա Թովմասյանին` +37410 539204 հեռախոսահամարով:

Ծրագիրը համաֆինանսավորվում է Եվրոպական միության կողմից և իրականացվում է «Հայ առաջադեմ երիտասարդություն» ՀԿ-ի, «Դիլիջանի երիտասարդների համագործակցության կենտրոն» ՀԿ և «Կայուն զարգացման և ակտիվ քաղաքացիության ԷկոԼաբ հիմնադրամ»-ի կոնսորցիումի կողմից «Աջակցություն ՀՀ քաղաքացիական հասարակության կազմակերպությունների կարողությունների հզորացմանը» ԵՄ կողմից ֆինանսավորվող ծրագրի փոքր դրամաշնորհային նախագծի շրջանակներում:

Managing Diversity towards More Inclusive Societies

Have you ever had that feeling when you are in a crowd of like-mined people who have similar lifestyle and background? It‘s cool to be understood from half a word and easily fit in, isn‘t it? Many of young people have never felt that way.
Our education system, our family, the media and politics have developed certain patterns of our behaviour: fear of uncertainty, being judgemental, rejecting unknown and excluding differences. These are patterns that are often strongly connected to our societal habits and, therefore, can be changed. That‘s why the project “Managing Diversity” was born.
“Managing Diversity” project was born out of a concern that many young people in Europe have lack of opportunities and spaces to get involved and to express themselves. Being different from mainstream societies, many are being excluded and marginalized.
This is why 13 non-profit organizations have developed “Managing Diversity” – a long term project working with youth workers, youth trainers and educators, trying to develop their diversity management skills and support them in learning how to implement a culture of diversity in their working environments.
The project targeted specifically those youth workers and educators who are eager to professionally work against structural discrimination and under-representation of marginalized groups. 26 youth workers from 13 countries joined this multi-layer project in August 2017. The group has undergone a series of trainings and capacity building workshops in the Netherlands which were followed by implementation of small local projects back in home countries of the participants.
For about 2 month between August and October, participants have developed and executed 19 local projects reaching about 500 young people in 13 countries ranging from East to West of Europe. The local projects have worked and empowered young refugees, LGBTQI people, Roma youth, youth with disabilities and many other vulnerable and marginalized youth.
Through different types of projects our participants have worked on very sensitive topics. The activities ranged from an improvisational theatre involving Roma youth in Romania and Human Library in Macedonia to career orientation courses for youth with disabilities in Armenia; from a surfing workshop for people with disabilities and a multicultural football tournament in Portugal to a Forum Theatre with refugees in Germany. Many of the projects have targeted the most vulnerable youth, such as a movie projects promoting LGBTQI rights in Moldova or speaking up about domestic violence against women in Armenia.
All the projects were exceptional having in mind that they were implemented with 0 funding, purely organized through the resources of participants, networks of partner organizations and in kind contribution and support provided by local stakeholders in each respective country. The projects took place in home countries of the participants: Armenia, Belarus, Czech Republic, Georgia, Germany, Italy, Latvia, Macedonia, Moldova, the Netherlands, Poland, Portugal and Romania. All the projects were implemented through diversity glasses and tackled issues of minority groups living in participating countries.
Following the successful implementation of small projects, the project results were evaluated and presented to public in Yerevan, Armenia in October, 2017. The public event was attended by young people, representatives of NGO’s and international organizations, media and partners.

According to the Project Coordinator Ms. Nelly Paytyan, “Managing Diversity” was a good tool against widespread stereotypes in our societies. She thinks that “promoting diversity matters and will matter until young people in our societies face discrimination, ignorance and life burdens based on their nationality, ethnic, cultural and religious background, social status, as well as their gender identity and sexual orientation”.

“Managing Diversity” was organized by Armenian Progressive Youth NGO (Armenia) and Jongeren voor Uitwisseling en Begrip (The Netherlands). The project was granted by the Dutch National Agency under the Erasmus Programme of the European Union.